Voorwaarden 2017-2018

Aangezien het soms voor komt dat er een communicatie fout ontstaat tussen mij en de klant, heb ik besloten om een aantal voorwaarden op te stellen. Dit doe ik absoluut niet om de klant te pesten of op kosten te jagen, maar om duidelijkheid te creëren wat er allemaal fout kan gaan bij een kappersbehandeling wat niet aan de kapperskunsten of de materialen kunnen liggen. Ik zal altijd van te voren met u bespreken wat u wilt en wat haalbaar is, dit baseer ik op de ervaring die ik heb, op de kennis die ik heb en wat ik om mij heen zie op straat, in (mode) bladen, op tv en op internet/social media.

De voorwaarden:

  • Afzeggen: Bent u verhinderd en wilt u de afspraak af zeggen of verzetten? Zorg dat u 24 uur van tevoren hierover contact met mij op neemt via de mail (nathalie@thuiskapsternathalie.nl) of door te bellen, WhatsAppen of SMS-en naar 0646130112. Zegt u af binnen 24 uur zonder geldige reden (ziekte, onverwachts ziekenhuisbezoek of ziekte van een naaste waar u per direct heen moet) dan ben ik helaas genoodzaakt om €15,00 per persoon in rekening te brengen. Hiervan kunt u een factuur verwachten of bij de eerstvolgende afspraak afrekenen.
    Als u op het laatste moment af zegt bijvoorbeeld omdat u de afspraak was ‘vergeten’, de afspraak was vergeten af te zeggen (maar dit wel al gister of eergisteren van plan was om te doen) of omdat u onverwacht andere plannen heeft, dan geldt dit niet als een geldige reden en worden de kosten in rekening gebracht. Als ik beslis dat de reden niet geldig genoeg is en u dus moet betalen, ga ik hierover niet in discussie met u.
  • Haarkleuringen: Heeft u zelf geëxperimenteerd met haarverf van de drogist en is dit verkeerd uit gepakt? Ga er dan niet van uit dat ik kan toveren. Als u bij mij om hulp vraagt, zal ik mijn uiterste best doen om uw haren weer een normale en mooie kleur te geven, maar er is een grote kans dat dit niet de kleur is die u in uw hoofd heeft omdat dit vaak niet meer haalbaar is. Na kleuringen die u zelf in uw haren hebt gedaan of laten doen door iemand anders, kan ik geen garantie geven dat ik uw kleur kan herstellen en/of verbeteren.
  • Haarkleuringen: Heeft u henna gebruikt of andere natuurlijke haarkleuringen? Laat mij dit weten voor ik uw haren ga kleuren, ook al is het een jaar geleden geweest. De waterstofperoxide waarmee ik de verf moet mengen kan namelijk een chemische reactie geven op haren die met henna gekleurd zijn (geweest), hierbij kan het voorkomen dat uw haren afbreken. Vermeld u dit pas na het kleuren en/of ontkleuren (onder andere high-lights) en is uw haar dusdanig hierdoor beschadigd of afgebroken, dan ben ik hiervoor niet verantwoordelijk. Uiteraard zal ik mijn best doen om u alsnog met een mooi kapsel te laten lopen, maar wees altijd eerlijk over de voorgaande kleurbehandelingen. Vooral als u lang haar heeft.
  • Haarkleuringen: Gebruikt u medicijnen? Koortsremmers, pijnstillers (Ibuprofen, Aspirine, Finimal etc.) of erge sterke medicijnen zoals bijvoorbeeld morfine? Laat het mij weten voor wij een kleurbehandeling starten! Het komt namelijk regelmatig voor dat door het gebruik van medicijnen de haarkleur niet pakt of dat de kleur anders uitpakt. Ik zal u altijd aanraden om te wachten met het verven van uw haren tot u de medicijnen niet meer gebruikt. Hou er dan ook rekening mee dat de medicijnen nog lang sporen na kunnen laten in het lichaam, met name in het haar omdat dit een afvalstof van je lichaam is. Dus zelfs een paar maanden na het gebruik van zware medicatie kan de verf slechter dekken of anders uitpakken.
    Wilt u toch uw haren gekleurd hebben en het risico nemen dat de kleur niet dekt of iets anders uit pakt? Dan ligt de verantwoordelijkheid bij u en dient u de gehele behandeling te betalen, ook als het niet uit pakt zoals verwacht.
  • Niet tevreden? Bent u niet tevreden met uw geknipte coupe of kleur? Laat het mij dan binnen 5 dagen weten zodat wij een afspraak kunnen plannen om de geknipte coupe of de kleur te beoordelen en een oplossing te zoeken zodat deze toch helemaal naar wens is. Als uw klacht daadwerkelijk terecht is, dan valt dit binnen de garantie en hoeft u niets extra te betalen. Wacht u langer dan 5 dagen? Dan kunnen wij uiteraard nog een afspraak maken, maar dan valt dit niet meer binnen de garantie vanwege het gebruik van verkeerde verzorgingsproducten waarvan de haarkleur sneller kan vervagen etc.
  • Gebruik van “verkeerde” verzorgingsproducten. Uiteraard kan ik u niet verplichten tot de koop van professionele haarproducten die duurder zijn dan de goedkope producten van de drogist, maar ik raad u wel aan om vooral bij droog, beschadigd en gekleurd haar gebruik te maken van professionele shampoos. Dit voorkomt dat uw haar sneller gaat pluizen, dof wordt en dat de haarkleur niet of nauwelijks vervaagd. Wilt u toch liever de goedkopere producten gebruiken? Dan kan ik geen garantie geven dat de haarkleur 6 weken zijn kleur en glans behoudt en dat uw haar verzorgd blijft. Ook kan een goedkope shampoo een laagje over het haar aanbrengen (de zogenaamde siliconen doen dit vooral), hierdoor kan het zijn dat de haarverf niet pakt omdat het niet goed genoeg door het aangebrachte laagje en de schubben laag heen kan dringen. Hou hier rekening mee, ook in dit geval dient u de gehele behandeling te betalen, ook al valt het resultaat tegen.
    Voor de aankoop van professionele haar producten verwijs ik u graag door naar de pagina over verschillende webshops op ThuiskappersNederland.nl. Op deze website kunt u ook meer informatie vinden over de verschillende shampoos, conditioners, haarmaskers en stylingproducten.

Mijn werkwijze:

  • De haarverf die ik gebruik is van Lômé Paris. Dit is professionele haarverf en ik heb verschillende cursussen gevolgd om deze haarverf op de juiste manier bij de klanten te adviseren, de kleuren te mengen en op te brengen. Als ik mijn twijfels heb over een haarkleur die u wilt, omdat ik denk dat dit niet haalbaar is of niet goed bij u staat, dan zeg ik dit eerlijk en dan zal ik een alternatief bieden. Wilt u toch de kleur die ik af raad? Dan is dat op eigen risico en dient u alsnog de behandeling te betalen, ook al valt het resultaat tegen.
    Vooraf bespreken wij altijd de kleur, bij de eerste kleurbehandeling is dit een uitgebreider gesprek dan als ik regelmatig langs kom voor alleen de uitgroei. Bij het bepalen van de juiste kleur kijk ik naar uw eigen haarkleur, hoeveel grijs er tussen zit, wat uw haarstructuur is en wat voor kleurtoon uw huid heeft. Aan de hand hiervan geef ik u een advies en stellen wij samen een plan op om een kleur te maken waar u heel blij van wordt.
  • Knippen: Naast verschillende cursussen voor het kleuren, ben ik ook op de hoogte van veel kniptechnieken en veel verschillende modellen. Wilt u iets anders? Dan kunt u bij mij terecht voor advies. Wilt u toch liever een kapsel wat ik af raad omdat ik denk dat het niet goed bij u zal staan of omdat het niet haalbaar is door de dikte van uw haar of uw haarstructuur? Dan knip ik dat kapsel bij u, maar hierbij geldt ook dat dit voor uw eigen verantwoordelijkheid is en ook bij tegenvallend resultaat dient u de behandeling te betalen.
    Bij mensen met krullend haar kan het soms voorkomen dat de krullen sterker worden als de haren korter geknipt worden. Hiervoor waarschuw ik altijd en geef ik aan dat ik de haren eerst iets langer hou dan afgesproken, om te voorkomen dat het haar ineens een stuk korter lijkt dan de bedoeling was. Helaas kan ik niet helemaal voorspellen wat een krul doet, dus knip ik uw haar in dat geval liever drie keer een stukje dan in één keer te kort.
  • Föhnen, watergolven of op een andere manier in model brengen: Om het haar droog te krijgen kan je verschillende methodes gebruiken. De ene methode is duurder dan de andere omdat daar meer tijd in zit of meer producten bij gebruikt worden. De meest voorkomende communicatie fout in het kappervak gaat hierover. Klanten willen het haar graag geföhnt hebben, maar soms bedoelen ze alleen drogen zonder poespas en soms wordt er bedoeld dat er echt met borstels gepolijst en gemodelleerd wordt. Bij mij zit tussen beide behandelingen (i.c.m. knippen) een prijsverschil van €10,-. Daarom vraag ik altijd door of er echt gefohnt moet worden met de borstels (i.c.m. knippen €32,50) of gedroogd zonder borstels, met alleen een beetje lak en/of versteviging (i.c.m. knippen €22,50). Dit vraag ik niet om lastig te zijn, maar om misverstanden te voorkomen over de prijs die u moet betalen na de behandeling.

Gelukkig verlopen de meeste behandelingen zeer goed en ben ik, in de tijd dat ik kapster ben, maar een paar keer tegen bovenstaande punten aan gelopen. Ik probeer mijn uiterste best te doen om misverstanden te voorkomen, maar daarbij heb ik uw hulp ook nodig.

Probeer dus altijd zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat u graag met uw haren wilt en wat u absoluut niet wilt. Met de tekst “doe maar wat jij vind” kan ik niet zoveel en vraag ik toch altijd door naar wat u echt wilt. Probeer u dus vooraf al te verdiepen in kapsels door op internet te zoeken naar de verschillende mogelijkheden. Laat plaatjes aan mij zien wat u mooi vind en dan kan ik aan de hand daarvan met u overleggen wat in die stijl bij u past en haalbaar is. Communicatie is in het kappersvak heel belangrijk, niet alleen om een gezellig praatje te houden onder het knippen, maar ook om u tevreden de deur uit te laten gaan!